Pro někoho to vypadá jaké nemístná „buzerace“ přezouvat každý půl roku pneumatiky. Povinné je podle zákona obutí zimních pneumatik od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnicích nalézá souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo když lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že taková situace nastane. Hloubka dezénu musí být u osobních automobilů nejméně 4 mm, u těžších nejméně 6 mm. Ale o letních pneumatikách se v zákonu nic nepraví, je proto nutné je přezouvat?
Pneumatiky se liší drážkami i směsí
Zimní a letní pneumatiky se liší na první pohled. Zimní pneumatiky mají jiný tvar dezénu a hloubku vzorku. Mají více hlubokých drážek, které odvádějí vodu z tajícího sněhu a mají na sněhu větší záběr. Nejdůležitější však je, že zimní pneumatiky se vyrábějí z měkčí směsi, která zaručuje, že guma bude mít i při nízkých teplotách dostatečnou přilnavost k vozovce či povrchu. V letním horku však speciální směs pro zimní jízdu mění svoje vlastnosti, tvrdne a přilnavost pláště se snižuje. A rozdíly teplot jsou opravdu velké. Při teplotě vzduchu kolem 30 stupňů Celsia teplota vozovky stoupá až na 50 stupňů.
Zimní pneumatiky v létě zvyšují spotřebu
Vliv tepla ovlivňuje přilnavost gumy, ale také se zvyšuje její opotřebení. Uvádí se, že v letním provozu se opotřebení zimní pneumatiky zvýší až o 20 procent oproti zimnímu provozu. Ale důležitá je zejména bezpečnost jízdy. Na suché i mokré vozovce mají zimní pneumatiky delší brzdnou dráhu a rozdíl je oproti letním gumám od 3 do 6 metrů při stokilometrové rychlosti. Hrubý vzorek na zimních pneumatikách se při letním provozu nemá na silnici o co opřít, proto hůře drží na silnici v zatáčce nebo při riskantnější jízdě.
Na dálnici vám bude vadit hluk
Jsou i další nevýhody zimních pneumatik při letním provozu. Kvůli hrubšímu dezénu stoupá spotřeba paliva, protože zimní pneumatiky mají větší valivý odpor. Jízda je také o něco hlučnější kvůli jiné konstrukci pláště. To nejvíce pocítíte zejména při rychlé jízdě na dálnici. Řidiči dost často využívají v létě zimní pneumatiky, jejichž hloubka dezénu se blíží k limitu. Zimní pneumatiky musí mít minimální hloubku 4 mm, kdežto letní jen 1,6 mm. Když se však k nevýhodám zimních pneumatik v létě přidá ještě nižší hloubka vzorku, jde už opravdu o riskantní jízdu.