Co je aquaplaning? Potřebujete náhle brzdit a zjistíte, že automobil nereaguje tak jak má, a zpomalení neodpovídá intenzitě brzdění. Pokud jste zrovna v zatáčce, tím je situace horší. Auto půjde do smyku a nereaguje na řízení. To je aquaplaning (klouzání po vodě).
Výskyt aquaplaningu můžete očekávat na rovných a hladkých vozovkách za silného deště. Je jedno, jestli je to asfaltový nebo betonový povrch vozovky. Nebezpečné jsou úseky vozovky, kde je i několikacentimetrová vrstva vody. Obecně lze tedy říci, že jsou to místa, kde vozovka neumožňuje rychlý odtok vody.
Pokud automobil jede nízkou rychlostí, pneumatika má dost času udržovat si stálý kontakt s vozovkou a pneumatika stačí vytlačit příslušné množství vody. S rostoucí rychlostí automobilu roste i dráha kterou urazí dezén pneumatiky za určitý čas, čímž narůstá množství vody, kterou musí pneumatika za určitý čas vytlačit. Tedy větší riziko ve větší rychlosti.
Šířka pneumatik a její vliv na aquaplaning. Širší pneumatika vytlačuje vodu méně intenzivně a její odolnost vůči aquaplaningu je menší, čím je pneumatika širší. Pokud je automobil lehčí je situace o to horší, měrný tlak mezi vozovkou a pneumatikou bude nižší. Není to jen tak jednoduché, ještě musíme brát v potaz drážky pneumatiky. Čím víc bude mít pneumatika dráže a čím budou hlubší, tím rychleji se může automobil pohybovat po mokré vozovce. Tedy kvalitní a neojeté pneumatiky méně rizika vzniku aquaplaningu.
Na závěr je ještě nutné dodat, že existují pneumatiky vyrobené a testované proti aquaplaningu.