Nejdříve byly „pneumatiky“ pásky ze železa – oceli, umístěné na obvodu dřevěných kol, použité na kočárech a povozech. Tyto pásy byly ohřáty v kovářské výhni, umístěny okolo kola a přibity, což zajišťovalo spojení a upevnění pevně na kolo. Zkušený řemeslník, nazýván „kolář“, tyto práce prováděl. Vnější kruh, umístěný po obvodu, sloužící jako „Oblečení“ – povrch kola pro snížení opotřebení.
V angličtině je „tire“ starší výraz než „tyre“, ale oba byly používány v 15. a 16. století pro kovové pásky na kolech. V UK se v 19. století začal používat výraz „tyre“ pro pneumatiky, možná proto, že to bylo použito v některé patentové dokumentaci, ačkoli mnozí používali dále starší výraz pro kovové obložení.
První prakticky použitelnou pneumatiku vyrobil Skot, jménem John Boyd Dunlop, pro svého syna, v roce 1887, ve snaze zabránit bolestem hlavy svého syna, který jezdil na svém jízdním kole po hrbolatých cestách. Dunlopův patent byl později prohlášen za neplatný, protože priorita patří jinému Skotovi, Roibertu Williamu Thomsonovi. Dunlopovi bylo přiznáno použití gumy pro snížení opotřebení a zvýšení „retaining its resilience“.
Pneumatiky jsou vyráběny z pružného elastomerového materiálu, jako je pryž, s použitím materiálů jako jsou umělé hmoty a dráty. Výrobci pneumatik jako společnosti začali tyto vyrábět na začátku 20. století, a rostli ve spojení s automobilovým průmyslem. Dnes, je vyráběné přes + miliardu pneumatik ročně, ve více než 400 továrnách, se třemi hlavními výrobci, kteří ovládají 60 procent světového obchodu.
Chronologie
1843 – Charles Goodyear nabízí vulkanizaci
1846 – Robert William Thomson vymyslel a patentoval pneumatiku
1888 – první komerční pneumatika pro jízdní kola byla vyrobena Dunlopem
1889 – John Boyd Dunlop patentoval pneumatiku v UK
1890 – Dunlop a William Harvey Du Cros začali vyrábět pneumatiky v Irsku
1890 – Bartlett Clincher uvedl „rim“ – ráfek
1891 – Dunlopův patent byl zrušen ve prospěch Thomsonova patentu
1892 – „Beaded edge“ pneumatiky byly uvedeny v USA
1894 – E.J.Pennington vymyslel první „balloon“ pneumatiku
1895 – Michelin uvedl pneumatiku pro automobily
1898 – Schrader patentoval „valve stem“
1900 – Palmer (UK) a B.F.Goodrich (US) uvedli kordovou výztuž pneumatiky
1903 – Goodyear Tire Company patentovala první bezdušovou pneumatiku, ačkoli ta byla představena až v r. 1954
1904 – Goodyear and Firestone začali vyrábět kordem vyztužené pneumatiky
1904 – Vyměnitelné „rims“ byly uvedeny na trh
1906 – první letecké pneumatiky
1908 – Frank Seiberling vymyslel „grooved“ pneumatiky, zajišťující lepší trakční vlastnosti
1910 – BF Goodrich Company vymysleli pneumatiky s prodlouženou životností, přidáváním sazí „carbon black“do pryže
1919 – Goodyear a Dunlop nabízejí pneumatiky pro nákladní vozidla
1938 – Goodyear uvedli „rayon“ kord pneumatiky
1940 – BF Goodrich uvedl první pneumatiku z umělé pryže
1946 – Michelin uvedl radiální pneumatiku
1947 – Goodyear uvedl první nylonovou pneumatiku
1947 – BF Goodrich uvedl bezdušovou pneumatiku
1963 – Goodyear uvedl pneumatiku s polyesterovým kordem
1965 – Armstrong Rubber uvedl bias pneumatiku se skleněnými vlákny
1965 – BF Goodrich nabízí pro Severní Ameriku první radiální pneumatiku
1967 – Firestone a Goodyear uvedli poly/glass pneumatiky 1974 – Pirelli uvedl širokou (nízkoprofilovou) radiální pneumatiku