O kvalitě pneumatik rozhoduje nejen značka, ale také její stáří. Dlouholetí a velcí výrobci pneumatik investují do výzkumu nových technologií a materiálů hodně peněz, a do pryže přidávají různé směsi, jež zlepšují jízdní vlastnosti a zpomalují stárnutí gumy. Právě stáří pneumatiky rozhoduje o jejích vlastnostech, tedy o tom, jaká bude její pružnost a přilnavost k povrchu vozovky. Často se také diskutuje o tom, zda vlastnosti pneumatiky neovlivňuje i to, jak dlouho byla ve skladu, než se dostala na auto. Jak se vlastně zjistí stáří pneumatiky?
Stáří pneumatiky zjistíte z kódu za zkratkou DOT
Stáří pneumatiky se zjistí přímo na plášti z kódu za zkratkou DOT. Tato zkratka je z anglického názvu Department Of Transportation, což je název amerického ministerstva dopravy. Pneumatika s touto zkratkou znamená, že vyhovuje podmínkám, které stanovilo americké ministerstvo dopravy. Za touto zkratkou jsou ještě další písmena a číslice, ale nejdůležitější je poslední čtyřčíslí. První dvě čísla udávají, ve kterém týdnu byla vyrobena a další dvojčíslí označuje rok výroby. Takže čtyřčíslí 2000 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 20. týdnu roku 2000. Pokud se na pneumatice setkáte ještě s trojicí čísel, takovou rozhodně nepoužívejte. Byla vyrobena ještě před rokem 2000.
Vyrobená pneumatika se ošetří voskovou směsí
A jak je to se skladováním? Pečliví řidiči chtějí nejnovější pneumatiku, tedy v ten samý rok, co byla vyrobena. Ale není to tak nutné. Výrobci dbají na to, aby vyrobená pneumatika skladováním neztratila nic ze svých užitečných vlastností. Na konci výrobní linky se pneumatika ošetří směsí speciálního tekutého vosku, který plášť zakonzervuje. Tato látka se dostane do svrchní vrstvy pryže a chrání ji před vyschnutím. Navíc se pneumatiky skladují ve tmě a chladu. Pak vydrží nejen měsíce, ale i několik let. Stárnout začnou v okamžiku, kdy se dají na auto a ochranná vrstva se jízdou setře.
Limitem pro pneumatiku je 10 let od výroby
Na základě doporučení výrobců, různých testů a zkušeností expertů se ustálila doba, do kdy má pneumatika ještě dostatečně kvalitní vlastnosti, aby neohrožovala bezpečnost osádky auta. Uvádí se, že maximální doba použitelnosti pneumatiky je 10 let od data výroby. Po této době už plášť, přestože má kvalitní dezén, výrazně ztrácí své vlastnosti zejména za jízdy na mokré vozovce. A maximální doba provozu pneumatiky na autě by měla být 6 let.